Saturday, July 5, 2008

Dari kacamata mak aku..

Aku memang suka merendek ngan mak aku kalu balik kampung.. apalagi kalu laki aku tak ikut(dia keje shift-weekend kekadang kena keje).. Sambil2 tu mengumpatla... buat luahan rasa.. bertukar2 pandangan la katanya.. tapi kalu ada akak aku lagik best.. kengkadang dia punya citer yang pelik2 je aku rasa..

Tetiba mak aku cakap camni.. "anak mak ada 4 org, mak peratikan semuanya ada kelebihan tersendiri tapi pada pandangan makla (elmely, aku, adik itam dan lil bro)". Aku pun macam tak sabar je naktau... hiks hiks ini mcm pujia2an jerr ni.. "So.. What's up, MAMA?.. grrr hehe tipu jerr aku tanya macam ni sebenarnye.. "apadia mak?"

"Anak mak yang sulung tu, suka sangat telefon mak, kalu telepon mesti pesan macam2, hati2 bawak motor (mak aku minah rempit hokey), pesan suruh kunci rumah kalu tinggal sorang, jangan lupa makan ubat, macam2 la pesan nye.. (hik..hik.. anak mak yang sulung tu memang suka membebel.. bayangkan kalu dia dah tua sok...lariksss). Anak mak yang tengah ni (aku la tu) suka jengok mak.. boleh dikatakan tiap2 minggu balik, tak dela mak rasa sunyi, kekadang suka belikan mak barang. Anak mak yang itam tu, kalu gaji mesti bagi kat mak walaupun sikit.. Anak mak yang kecik tu kalu balik suka bermanja dengan mak walaupun muka dia garang dan badan besar.."

"Ala mak anak orang lain lagi best2.. bagi duit kak mak diorg banyak2 (aku tak bagi duit kat mak.. uhuk..uhuk..), kaya-kaya, pandai-pandai dan cecantik"

"Mak bukan nak duit pun, apa yang ada dah cukup bagi mak.. kamu tak bagi duit tapi minyak kereta tu pun dah kira duit.. Bagi mak keikhlasan dan ambil berat tu yang penting, dah cukup membahagiakan"(aku sangat terharu macam nak nangis.. aku citer kat salah sorg adi badik aku, dia nangis.. sape ye orang itu.. lariks...)

Terima kasih mak sebab sudi memandang kami dari perspektif yang berbeza, berfikiran terbuka dan sudi mencari kelebihan kami yang sebesar hama dicelah2 kekurangan sebesar gajah.. almaklumla kami adik badik ni tak seberapa sangat dari segi material, kepandaian, kerjaya dan apa saje la.. tak de apapun yang boleh dibanggakan..

No comments: