Tuesday, June 17, 2008

GURINDAM IBU TAK GUNA


I dedicate this poem to my dearie son,

Melihat wajah comelmu
Hatiku meruntun pilu
Mengenangkan diriku
Yang curang padamu

Wahai kamu yang tidur pulas
Hatiku merasa gundah tidak terkira
Mengingatkan aku yang selalu culas
Untuk mengajarmu A,B,C dan 1,2,3

Kadang-kala pengasuhmu dibohongi galak
Memberi alasan lambat balik kerja banyak
Walhal aku bersendiri di Sturbucks
Menbaca blog-blog sambil ketawa terbahak

"Kecergasan" dirimu jadi senjata
Untuk pukul dan herdik tak kira masa
Sedangkan banyak kaedah dan juga cara
tapi ternyata aku ibu tidak berguna

Kata orang tua zaman dahulu
Syurga dibawah telapak kaki ibu
Layakkah aku diannggap begitu
sedangkan realiti tak semulia itu

Wahai tuhan aku bermohon
Agar dosaku dapat kau ampun
Kerana aku salah caturan
Anugerahmu ku anggap beban

Nukilan,
Ibu kumbang,
17 Jun 2008, 11.00pm

No comments: