Tuesday, July 15, 2008

Bila Suami Cari Lain

NORA DANISH DICERAIKAN OLEH SUAMINYA MUNGKIN DISEBABKAN ORANG KE-3Samada nak terima atau tidak ini adalah hakikatnya.. kebanyakkan wanita Malaysia (negara lain pun ada gak) memang berisiko suami cari lain.. tak kisah le dia ni cantik ke, baik ke, bijaksana ke ataupun yang cukup pakej.. Kadang2 orang lelaki bila ditanya kenapa cari lain, jawapannya ialah "Ntahla isteri saya tu semuanya cukup tapi hati telah dicuri oleh wanita yang lain yang kurang daripada isteri saya.." Mak ai.. yang cukup sifat ada risiko, apalagi aku ni yang ntah apa2 ni... ngeh..ngeh... Kalu macam ni baik aku bersedia dari sekarang.. hik hik.. Siap awak cik abang.. kalau awak cari lain saya dah prepare semua bullet2, segala macam bentuk seni mempertahankan diri.. Ada berani?
Bila terjadi situasi macam ni kita ada 3 pilihan (bukan langsung tak de pilihan ok!), menurut pendapat org dah berpengalaman (nama dirahsiakan) jangan harapla lelaki akan buat pilihan, harus kita yang buat.. kalu harap lelaki main tarik tali le jawabnya.. diorang mesti cakap macam ni "sabarla yang abang tengah fikirkan, orang disana betul2 dah mengharapkan abang bagila masa, abang takut nanti dia buat bende yang tak betul, abang yang kena".. harus dia akan terus permainan cintanya itu... ngeh..ngeh..

BILA DAPAT BERITA SUAMI ADA ORANG LAIN
Bila suami bagitau dia ada orang lain, jangan lak mengelabah, jangan sesekali cakap macam ni "Abang! kenapa abang buat ayang macam ni? abang tau tak ayang sayang sangat ngan abang, ayang tak sanggup hidup tanpa abang, cinta ayang hanya untuk abang..." confirmla itu abang naik kepala.. eksyen la dia.. hehehe mesti dalam hati cakap macam ni "hohoho.. yippie..yippie.. bini aku takut kehilangan aku, ada harapan aku kawin lain.." Bila tau je dia ada orang lain hehe patut cakap macam ni "Oh! patutla nampak abang lain macam je.. kalau ditakdirkan abang jodoh banyak susah la hidup abang ye, nak bahagikan gaji abang yang ciput tu, ayang nak banyak ni RMxxxx.xx tiap2 bulan, nasib baikla rumah, kete ngan saham ASB tu nama ayang... tapi bang ayang tak berani nak benarkan abang kawin sebab ayang tengok abang tak berapa nak mampu, ayang takut berdosa sebabkan ayang benarkan abang kawin, abang tak berlaku adil, berdosa tu.. kena fikir masak2 perkara ni.. tapi terpulangla kat abang" ckup sampai disitu... hehe bagi dia fikir dulu... pastu kita harusla fikir strategi.. dalam mikir strategi kena lapangkan otak.. ahaks...
Kalau kita dapat tau dari orang lain lak... fikir2 dulu apa yang kita tak tukar nama lagi untuk harta2 yang ada, mintak duit buat simpanan ngan suara yang manja.. harus hati2 jangan sampai dia kahwin senyap.. buat2 tak tau dulu.. sebab kalu dia tau yang kita tau nanti dia kurang respect ngan kita.. harus atur strategi tanpa sedar.. sebab orang yang tengah cover curang ni dia akan kabulkan semua permintaan kita.. hehehe.. kalu kita press2 dia... kang dia cakap camni lak "hah! senangla kalu awak tahu, tak payahlah saya nak sorok2.. kalau saya lambat balik tu fahamla ya.."

Pilihan yang kita ada ialah :
Rampas balik (Pulangkan cinta hatiku..) kenapa ya?
Of course la diakan milik kita, yang pasti kita tak nak anak kita akan berkongsi kasih sayang ngan adik badik tiri, itu laki akula...hwawawawa !!!! Tapi harus diingat kita ada peluang 50% untuk merampasnya balik, harus juga bersedia jika jodoh sampai takat itu.. sebenarnya bila bersedia untuk tidak dapat lagi senang sebab mentality kita dah kuat.. Dapatla pesaing yang bodoh nak mampos senang la kita atur strategi...
Berundur... kenapa nak mengalah?
Huh.. kalu pangai laki tu banyak buruk dari baiknye, sanggup aku ikat reben kat kepala dia bagi kat pompuan tu.. ataupun malas nak rebut2, macam le hensem dan best sangat!!! ataupun "Yippie Boleh cari laki baru, best! best!"
Sanggup bermadu.... ada berani?
hehe ni secara personalnya saya tidak akan memilihnya... uhuk..uhuk..hehehe no idea!

Opps jangan lupa lak sediakan bala tentera yang akan jadi perisai... siapakah bala tentera itu? of course mak ayah dia, sedara mara dia dan kengkawan dia... kekadang membantu tau. mhuahahaha... Ceritakan keburukan suami yang tengah cari lain tu dengan cara berhemah.. hihi

Mengikut kata orang lebih berpengalaman (nama dirahsiakan) "Jangan paksa suami tinggalkan kekasihnya, tapi cuba ajak suami itu berfikir"... Cikgu aku dulu selalu cakap (aku rasa dia menyindir sebab kitaorg bengap subject fizik tak paham2 dia ajar) "Kita boleh paksa kuda itu pegi ketempat minum, tapi kita tak boleh paksa kuda itu minum" ..Peace cikgu Ali Asad..

Walaubagaimanapun harus diingat ajal maut, jodoh pertemuan ditangan tuhan.. kekadang bukan salah lelaki semata2, mungkin khilaf dari diri kita sendiri... N3 ini sebagai panduan saya juga sekiranya berdepan dengan situasi begini dan saya harap akan bertindak dengan waras dan tahu apa yang saya pilih,..

Wallahualam!

15 comments:

Meen Zuleyka said...

Bila suami cari lain...jgn salahkan suami 100%...kena juga cari kesalahan diri sendiri...kalau rasa diri tak salah...cari betina tu...langgar jer dgn kereta...amacm...bgs tak advice nih..heheh

Ck said...

bila suami cari lain, perkara pertama ,bertenang dan tarik nafas panjang2 lepas tu baru atur strategi yg pastinya tindakan kita tu jgn menjatuhkan maruah kita tetapi akan membuatkan kita lebih bernilai.

Anonymous said...

boleh dielak...apasal ble suami carik lain....bagi aku satu jer...dia tak puas enjoy...takder tanggungjawab....kalau tak,banyak dia punya masa masa nak layan pompuan lain....sbetulnya masa terluang yang dia ada kenalah spend ngan famili yang dah ada....kita plak, pandai2lah tarik suami beraktiviti apa2 tuk isi masa dia ngan kita n anak2...ada caranya...cuba dulu;)

UmiMia said...

huhuhu...bila suami cari lain..aku pun cari lain lah...banyak cantik...ingat dia sorang ada market value...actually, tu lah ugutan I utk husband I...menjadik setiap kalik...

yang penting, kita tau mana letak kekuatan kita yang tak memungkinkan suami untuk menduakan kita...pegang kekuatan kita tu........

echah_syed said...

jgn malukan diri sendiri dgn berebut berhentam kerana seorg lelaki walopun dia suami kita kerana suami akan rase sgt berbangga kerana dia ingin dimiliki & naik toncang ego dia..

mcm main layang2..biarkan ditiup angin ..tarik & lepas.jgn sentap terus sbb tali akan putus & jgn lepas terus layang2 akan ghaib.

mayb ckp mmg mudah tp org yg dah kena tahu sakitnyer kan kan :(

apapun ade hikmah disebalik ape yg terjadi kerana tuhan ingin memberi sesuatu yg lebih baik lagi.percayalah allah tak pernah zalim.wallahualam.

Emi Farez said...

Salam buat Meen, Elmely, Dilah al kaff, Umi Mia dan Kak chombi,

Hahaha.. buat pertama kalinya saya tak tau nak cakap.. Hargai dengan comments korang.. dan terima kasih kerana sudi sharing, ini akan menambahkan lagi pengetahuan dan akan digunakan bila perlu.. tapi yang "langgar jer dgn kereta.." macam takut je nak buat..

echah_syed said...

you've been tagged..jom pi umah combi .makaseh :)

CRAZY BEAUTIFUL88 said...

salam dik, perkara tulah akak paling takut dalam umah tangga, masa nengok story aku juga wanita kat TV3 pun seram sejuk gak

Anonymous said...

wah..kisah laki bini lagi..

biarlah dia ....
kita tahu kat mana kelemahan dan kekurangan laki kita kan,
so gunalah yg mana patut.

Emi Farez said...

Kak chombi - hehe malam ni saya masukkan dalam entri..

kak beauty - saya peminat cerekarama, tapi yang cite tu saya sengaja tak tengok.. macam sedih jer.

kak Kujie - hahaha.. topik panas ni.. betul tu.. ikutla lelaki patern mana..

Ck said...

angah, abg poji kau ckp wat pe nak peram laki yg curang ,bukan boleh jadi emas pun..........

Emi Farez said...

elmely - takdenye nak peram2, buat free gift ke org lain

Rahayu Abdul Rashid said...

kalu laki ai carik lain...ofcoz ai pon akan carik lain... yg lg BEST dari segi segala-galanya dari dia...huh, ingat ai dah gomok ni tak laku ke...muahahhhaaa

Emi Farez said...

Ayumie - ahaks.. Mungkin dia bukan yg terbaik untuk kita kaaaan... tima kasih sebab datang..

princessQ said...

susah2..kite pn carik lain jer....tapi kena vouge sket la...ahaks..