Saturday, July 5, 2008

Mari Memasak "Cili Crab"

Ni actually cerita 2 minggu lepas...

Bila balik kampung aku paling suka sekali kalu ayahanda memasak "Chili Crab". Almaklumla kalu nak beli bukannye murah... kalu buat sendiri ni buleh jimat sikit.. Tapi kali ni ayahanda tak nak buatkan, dia suruh buat sebdiri,, malasnye.. tapi bila mengingatkan perut dan tekak yang memang dah x sabar2 mencekik, aku tabah dan kuatkan hati buatla jugak.. ngeh..ngeh,..

Pagi-pagi lagi aku dah pegi ke pasar beli barang2.. bawak 50 hengget jerrr.. mula2 tamak amik 5 ekor ketam.. sekali timbang regenye 25 hengget, duit ada 20 hengget jerr yang tinggal.. sos blum bli lagik.. last2 amik 4 ekor jerrr.. dptla 18 hengget.. sedey... tapi ketam dia besar dan segarla.. Sg Besar ma, bende2 laut ni memang segar2 dan murah2 !!!!

Bahan2 nya:

  • 4 ekor ketam besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 ulas bawang besar
  • satu inci halia
  • 5 biji cili merah
  • 5 helai daun sup
  • 5 helai daun bawang
  • 1 biji telur
  • 1/2 botol kecil sos maggi
  • Garam dan ajinomoto secukup rasa
Lets do it.......


Goreng ketam (jangan sampai garing) kemudian toskan.

Tumiskan bawang merah dan halia (diblender kasar) sehingga kuning.

Kemudian masukkan cili dan bawang putih (yang diblender) dan tumis sehingga masak.

Masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa dan gaul.

Masukkan setengah botol cili sos dan gaul sehingga sebati.

Selepas itu massukkan sebiji telur dan gaul.

Masukkan ketam... yummy.. ngeh..ngeh.. hampir siap ni..
Dan last skali masukkan daun bawang dan sup yang dipotong kecik2 kedalam kuali.. gaulkan sehingga sebati..
Siap untuk dibaham... bluurrrk.. Alhamdulillah.. kenyang.. Chop 2 ekor untuk aku...
Ada apa2 lagi bahan yang boleh ditambah untuk menyedapkan lagik....
ENJOY...............

3 comments:

Kujie said...

betul tu..lagi satu kalau makan kat luar, nak kena cvontrol ayu...segan org dok perati nk menganas dgn ketam ni..hehehehe

elmely said...

angah, bila kaun nak masak cili crab tu untuk aku, tapi aku lagi suka mak masak gulai ketam dari cili crab abah

IBU KUMBANG said...

Kak Kujie - bebetul sgt tu... sebab makan ketam ni memang mencabar sikit.. satu tak cukup.. terima kasih sebab menjengok..

Ayong - Kita ni kan Memang "walaupun tak setuju tapi tetap bersatu".. Jom balik kampung.. kat sini ketam nan ado jerrkk.