Friday, July 25, 2008

Mari Mengaji

Warning : Kepada Suami saya, ibubapa saya, kakak saya dan adik-adik lelaki saya, sekiranya kalian membacanya.. N3 ni dibuat sekadar melihatkan development kanak-kanak diperingkat umur ini sahaja. Bukan bermaksud apa-apa atau sengaja menyakat anak saya. Harap maklum!


Kekadang bila aku ngambik anak aku kat umah babysitter, aku bergosip sebarang dua rangkap.. hehe.. biorkan je si Ameer main2 ngan kakak.. hehehe..
Ari tu time aku bergosip sakan (ngumpat laki dia) kitaorg dengarla bising2 suara Ameer ngan kakak (anak babysitter). kitaorang buat derk je.. sambung lagik gosip (ngumpat laki aku pulak.. hehehe)...
Dah selesai, aku pun nak manggil Ameer, sayup2 (sayup apanya.. terang gila suara diorg tu..) aku dengar diorang ngaji IQRA', kakak dah pandai ngaji IQRA' tu yang excited nak ajar si Ameer .. Sejuk perut aku.. hehe.. Tapi kan... sila tengok gambar dibawah....

huwaaaaa....... anak aku mengaji pakai tudung... aku tanya diorang (buat soal siasat sikit) , tapi sempat tangkap gambar ni.. jiwa blogger tu kental lagik..

"Kenapa Ameer pakai tudung"
"Ameer nak belajar ngaji"
"Tapi, kenapa pakai?"
"Kakak pegi ngaji pakai tudung, nanti Ameer pandai macam kakak"

Huwaaa... anak aku sudah ingat lain... lepas tu punya la aku menerangkan (regu sekali ngan baby sitter)

"Ameer budak BOY, Kakak budak GIRL, budak boy belajar ngaji tak payah pakai tudung, budak girl kena pakai.. Ameer BOY ker GIRL?"
"Ameer BOY"
"Abis tu kalau mengaji pakai tudung ke tidak?"
"Tak pakai"

Mencabar sungguh jadi parent ni kan.. mesti tahu terangkan sebab musabab ngan anak-anak.. Kalu zaman dulu bolehla kelentong jerr...

Tak nak anak-anak duduk atas bantal sebab tak elokla benda kat kepala buat letak bontot bagi alasan
"Jangan duduk atas bantal tu, nanti bisul"

Tak nak anak angkat kaki sambil niarap (iyalah kan buruk rupanya) bagi alasan
"kalau kaki sambil meniarap, nanti salah seorang ibubapa meninggal"

dan macam-macam lagila...

Sekarang anak2 tambah cerdik, diorang selalu buat Q&A, kalau silap jawab tak pasal2 kang kita yang kantoi... Dah la aku ni ibu yang sengal hehehe..

23 comments:

Meen Zuleyka said...

nsb baik dia tak pakai bra u...mesti dia tanya...ibu pakai bra boleh? Apa jwpn u...

Anonymous said...

hahaha.. funny entry. my dotter once said it loudly in a hypermarket. ini pampers dia and that pampers mama

hOtMaMa said...

hik..hik.. betul tu... bebudak sekarang mmg mencabarkan u ols..

Ck said...

ni semua sebab engkaulah, tu ari sebelum bagi kakak tudung tu , kau acu2kan kat dia, tu pasal dia pakai tanpa rasa bersalah.

Emi Farez said...

meen - eleh senang tu... ibu girl, ibu dah besar sebab tu ibu kena pakai..hehe

Abanglong - time kasih singgah.. hehe.. Ada satu ari tu masa tu aku gi pasaraya dgn dia dkt bra department pastu dia jerit kuat2 "ibu, tetek ibu" hehe cepat2 aku tekup mulut dia..

Hotmama - macam penah kena pengalaman yang mengerikan jerr...

Elmely - ampun ayong, aku akan explain semua ini kepadanya step by step...

ita.itu said...

haha..pandai anak ko..lelaki pakai tdg ek..kelako la..hehe..mmg kena bg tau ek bdk2 nih

Jie said...

hahahah..comel pula tgk budak BOY pakai tudung...

mmg budak2 skrg ni mcm2 akal dia org..kita pun kena bijak juga
kena rajin mengoogle..
hehehehe

Emi Farez said...

ita.itu - aku memang nak tergelak nengoknya.. uhuk2 tapi bebudakkan huhu kena explain lomah aku..

Kak jie - itula salah satu sebab buat blog ni ble share dan bertukar2 pendapat..

Brader Black said...

wo!
marabahaya tu kak.
Ade potensi jd auwww!

ha ha.

Akak said...

Salam ibu kumbang....

hehe dulu masa kecik pun selalu percaya yg nie "kalau kaki sambil meniarap, nanti salah seorang ibubapa meninggal", skang nie bilah dah tua2 nak tergelak lerr..

Emi Farez said...

Si Kachak - Jgnla mcm tu dik.. hehe.. anggap sikumbang kecik (sebab skang dah ada kumbang besar) dalam proses perkembangan dan pembelajaran... ni yang akak tengah kerja keras bagi dia paham.. seterusnya bagi di menilai sendiri mana yang terbaik untuk hidupnya.. hehe.. baru saya tahu betapa susahnya jadi parent...

Akak - hehe sampai skang kekadang trauma.. hehe..

kuIna said...

hahaha.. bijak, bijak...

UmiMia said...

haha...macam2 peel budak2 keletah ni...tu sbb parent skrang ni kena perlengkapkan diri dengan ilmu jugak..cewah..byklah ilmunya yer..tengok movie DVD tu pun ilmu gak...

echah_syed said...

ko ckp laa BOY kena pakai songkok..!

teringat anak kwn mase dia 4 thn..dia tanyer aku ngape pakai pad kat suar kecik..??

aku ckp sbb kat situ berdarah laa..

pastu dia ckp berdarah..??kena pisau ker??

adehhh..! gelak guling2 aku nak jwp.lotih aku dibuatnyerr :p

echah_syed said...

sambung lagik sket..jgn borink arr hehe.. :p

kat news pagi ni..kat metro ade main zina2..adehh !

budak 10 n 11 thn.dia org tgk video lucah..pastu dorang pun buat practical..seremmm aku beb !

dulu kita main kawen2 jek..dorang siap buat honeymoon lagik :(

kena alert weiii !

princessQ said...

jgn di biarkan anak camtu.....kang takut i nyah.....

Emi Farez said...

KUINA - semoga kebijaksanaan itu dijalan yg betul

UMI MIA - hehehe.. ko cari ilmu bebanyak, pastu publish kat blog.. aku baca blogko.. pastu aku dapat ilmu hehe..

Kak combi - tu la naik risau bila fikir.. takut tak dapat bagi guideline.. semoga jgn jadi mcm tu..

PrincessQ - memang, berusaha nak bagi yang terbaik untuk guide anak2.. yang selebihnya berserah.. tu yang bukak topik ni.. at least ada buah fikiran yg boleh diguna pakai.. Almaklumla anak2 tengah develop..

Capik said...

Well,best tgk telatah budak2 niee...kadang tengah2 tension pn smpat lagi diorang buat lawak...hihihi....tp bgs2...ader jgk penyeri dlm umah..hihih

Cool post..keep updating yurpp

Emi Farez said...

Alexi, tima kasih la datang melawat.. Insyaallah akan ku selalu hapdate.. ngeh.. ngeh..

Anonymous said...

adusss....sharifah ameer...kiut miut...heehehh

Emi Farez said...

banyakla nko.. hehehe..

farina said...

nanti k.emi bgtau kat ameer perbezaan macho and cun ek, hehehe....

Emi Farez said...

farin, susah tu.. apakata farin bagitau kat dia..kak emi upah.. hehehe..